Webwriting czyli sztuka tworzenia treści do Internetu

Niniejszy artykuł pod tytułem Instagram – najpopularniejsze hashtagi nie stanowi porady, ani nie jest materiałem edukacyjnym, a jedynie przedstawia wyłącznie opinię jego autora. Oznacza to, że wszystkie informacje, które u nas znajdziesz na temat Instagram – najpopularniejsze hashtagi należy traktować jako forma rozrywkowa, a każdą decyzję podejmować wyłącznie samodzielnie w oparciu o właśne doświadczenie oraz rozsądek. Nie tylko nie zachęcamy, ale wręcz odradzamy wykorzystywanie znalezionych tutaj informacji w każdym celu i w każdej sferze życia prywatnego oraz zawodowego.

Coraz więcej przedsiębiorców zaczyna prowadzić własnego bloga lub stronę internetową. Ma to na celu przede wszystkim reklamowanie własnego biznesu w sieci. Na czym polega webwriting? Jakich błędów warto unikać? Zapraszamy do lektury!

Webwriting – co to takiego?

Pewnie zastanawiasz się nad definicją webwritingu. Otóż jest ona bardzo prosta. Pojęcie to oznacza tworzenie treści dla internetu. Treści, których odbiorcą jest każdy internauta – zarówno ten, który przegląda artykuły na monitorze komputera, jak i ten, który korzysta w tym celu z urządzeń mobilnych. Istnieje nawet specjalna odmiana webwritingu, tzw. m-writing lub smart writing – to właśnie sztuka pisania tekstów tak, by były one czytelne i atrakcyjne także dla posiadaczy smartfonów.

Webwriting – najczęściej popełniane błędy

Najczęściej popełniane błędy w webwritingu to:

  • brak formatowania tekstu zgodnie z przyjętymi normami (tytuł, wprowadzenie, akapity, wypunktowania),
  • kopiowanie treści,
  • pisanie artykułów, które nic nie wnoszą,
  • pisanie tylko pod czytelnika lub tylko pod roboty Google,
  • tworzenie treści w zbyt skomplikowanym języku,
  • tworzenie nieczytelnych treści,
  • zbyt subiektywne wyrażanie zdania o opisywanych produktach / usługach.

Czym jest zasada odwróconej piramidy?

Jeśli chodzi o pisanie tekstów do internetu, bardzo ważne jest, by pisać je zgodnie z zasadą odwróconej piramidy. Na początku powinny się znaleźć zawsze najważniejsze informacje. Wstęp nie powinien przynudzać ani podawać ogólników, tylko przykuwać uwagę i zachęcać do przeczytania dalszej części tekstu. W jego pierwszej części (pierwsze 20%) powinno się znaleźć maksimum pożytecznych informacji, a dopiero w dalszej części treści dodatkowe, które także mogłyby zainteresować czytelnika.

Nie każdy może zostać webwriterem

Jak więc widać, w webwritingu liczy się zarówno kreatywność, jak i umiejętność analitycznego myślenia. To dziedzina, która łączy w sobie tradycyjny copywriting, umiejętności sprzedażowe oraz umiejętność korzystania z nowoczesnych narzędzi analitycznych i SEO.

Pisane przez webwritera teksty powinny być atrakcyjne zarówno dla czytelnika organicznego, jak i robotów wyszukiwarek internetowych, dlatego powinien on znać się dobrze na zasadach SEO. Warto zatrudnić w firmie osobę, która specjalizuje się w tworzeniu takich treści, by swoją pracą wpłynęła ona korzystnie nie tylko na postrzeganie marki w internecie, ale i też pozycję w rankingu wyników wyszukiwania Google.