Coraz więcej przedsiębiorców zaczyna prowadzić własnego bloga lub stronę internetową. Ma to na celu przede wszystkim reklamowanie własnego biznesu w sieci. Na czym polega webwriting? Jakich błędów warto unikać? Zapraszamy do lektury!
Webwriting – co to takiego?
Pewnie zastanawiasz się nad definicją webwritingu. Otóż jest ona bardzo prosta. Pojęcie to oznacza tworzenie treści dla internetu. Treści, których odbiorcą jest każdy internauta – zarówno ten, który przegląda artykuły na monitorze komputera, jak i ten, który korzysta w tym celu z urządzeń mobilnych. Istnieje nawet specjalna odmiana webwritingu, tzw. m-writing lub smart writing – to właśnie sztuka pisania tekstów tak, by były one czytelne i atrakcyjne także dla posiadaczy smartfonów.
Webwriting – najczęściej popełniane błędy
Najczęściej popełniane błędy w webwritingu to:
- brak formatowania tekstu zgodnie z przyjętymi normami (tytuł, wprowadzenie, akapity, wypunktowania),
- kopiowanie treści,
- pisanie artykułów, które nic nie wnoszą,
- pisanie tylko pod czytelnika lub tylko pod roboty Google,
- tworzenie treści w zbyt skomplikowanym języku,
- tworzenie nieczytelnych treści,
- zbyt subiektywne wyrażanie zdania o opisywanych produktach / usługach.
Czym jest zasada odwróconej piramidy?
Jeśli chodzi o pisanie tekstów do internetu, bardzo ważne jest, by pisać je zgodnie z zasadą odwróconej piramidy. Na początku powinny się znaleźć zawsze najważniejsze informacje. Wstęp nie powinien przynudzać ani podawać ogólników, tylko przykuwać uwagę i zachęcać do przeczytania dalszej części tekstu. W jego pierwszej części (pierwsze 20%) powinno się znaleźć maksimum pożytecznych informacji, a dopiero w dalszej części treści dodatkowe, które także mogłyby zainteresować czytelnika.
Nie każdy może zostać webwriterem
Jak więc widać, w webwritingu liczy się zarówno kreatywność, jak i umiejętność analitycznego myślenia. To dziedzina, która łączy w sobie tradycyjny copywriting, umiejętności sprzedażowe oraz umiejętność korzystania z nowoczesnych narzędzi analitycznych i SEO.
Pisane przez webwritera teksty powinny być atrakcyjne zarówno dla czytelnika organicznego, jak i robotów wyszukiwarek internetowych, dlatego powinien on znać się dobrze na zasadach SEO. Warto zatrudnić w firmie osobę, która specjalizuje się w tworzeniu takich treści, by swoją pracą wpłynęła ona korzystnie nie tylko na postrzeganie marki w internecie, ale i też pozycję w rankingu wyników wyszukiwania Google.