Wciąż rozwijający się przemysł i biznes stawia nowe problemy i rozwiązania. Nie sposób dystrybuować produktów bez opakowań, a nowe wymagania wciąż przyczyniają się do powstawania nowych rozwiązań z zakresu opakowań funkcjonalnych. Opakowania inteligentne to stosunkowo nowe rozwiązanie na rynku – czy warto w nie inwestować? Dlaczego warto zaopatrzyć swoją firmę w inteligentne opakowania i czy biznes na tym zyska?
Inteligentne opakowania – co to jest?
Aby móc wprowadzić inteligentne opakowania do swojej firmy należy najpierw dowiedzieć się, czym one tak właściwie są. Opakowania inteligentne zaopatrzone są w możliwość kontrolowania wybranych parametrów wewnątrz lub na zewnątrz produktu. Dostarczają tym samym wiele cennych informacji konsumentowi o produkcie. Najczęściej są to informacje dotyczące:
- składu atmosfery
- wilgotności
- temperaturze – o jej zmianach lub wahaniach
- świeżości produktu, a co za tym idzie o zawartości tlenu lub dwutlenku węgla
Informacje mogą być sygnalizowane za pomocą wskaźników, które pod wpływem określonych czynników zmieniają swoją barwę.Opakowania kontrolują więc stan jakościowy produktu bezpośrednio, w sposób prosty i przystępny, informując o nim konsumenta. Czujniki mogą również dawać długotrwałe sygnały, odnośnie na przykład warunków, w jakich transportowany był produkt oraz czy zachowano prawidłowe parametry przechowywania artykułu.
Dlaczego warto wybrać inteligentne opakowania w swojej firmie – zalety
Inteligentne opakowania nie są jeszcze zbyt popularne, szczególnie na terenie Polski. Dlaczego więc warto w nie zainwestować? Nowoczesne opakowania inteligentne odgrywają olbrzymią rolę marketingową i mogą przyczynić się do zwiększenia obrotów naszej firmy. Dzięki zastosowaniu wskaźników możemy urozmaicić etykietę produktu, zawrzeć na niej istotne informacje oraz wzbudzić tym samym zaufanie konsumenta, który jeszcze chętniej sięgnie po nasze produkty. Biosensory potrafią rozpoznawać wiele enzymów, drobnoustrojów, patogenów, czy hormonów. Stąd właśnie opakowania inteligentne doskonale sprawdzą się przy przechowywaniu produktów wrażliwych, na przykład artykułów sypkich, w przypadku których mogło dojść do zawilgocenia – może być to niebezpieczne dla zdrowia konsumentów, szczególnie jeśli są to dzieci.
Podsumowując – czy warto zainwestować w opakowania inteligentne? Zdecydowanie tak. Jest to dopiero wschodząca na rynku dziedzina marketingu, która może zapewnić wysokie dochody. Konsumenci oczekują od producenta wiarygodności, a wskaźniki pomogą informować o sytuacjach potencjalnie niebezpiecznych dodatkowo budując zaufanie kupujących, którzy dostaną potwierdzenie jakości sprzedawanych przez nas produktów.