Telepracownik to osoba, który regularnie świadczy swoją pracę poza zakładem pracy. Na czym polega telepraca i jakie są jej wady i zalety?
Na czym polega telepraca?
Telepraca to taka forma organizacji pracy, która polega na wykonywaniu swoich obowiązków za pomocą komunikacji elektronicznej. W prostych słowach est to praca z domu lub z każdego innego miejsca, które nie jest siedzibą naszej firmy.
Umowa – co powinno być w niej zawarte?
Jeżeli pracujemy na podstawie umowy o pracę, naszym podstawowym prawem jest wynagrodzenie adekwatne do naszych kwalifikacji oraz rodzaju pracy. Musimy natomiast osobiście wykonywać powierzone nam zadanie. Jesteśmy zobowiązani do podporządkowania się poleceń naszych przełożonych.
W umowie, którą zawieramy powinny znaleźć się informacje o:
- rodzaju pracy
- miejscu jej wykonywania
- wysokości wynagrodzenia
- wymiaru czasu pracy
- terminu jej rozpoczęcia.
Poza tym w dokumencie powinny być zawarte warunki wykonywania obowiązków poza siedzibą pracodawcy, dopuszczalne sposoby korzystania ze środków komunikacji elektronicznej oraz wskazówki, które dotyczą sposobu przekazywania naszych efektów.
Kompetencje i umiejętności telepracownika
Abyśmy mogli wykonywać takie obowiązki powinniśmy z całą pewnością posiadać kompetencje zawodowe na wysokim poziomie, rozległą wiedzę fachową, konkretne umiejętności i warsztat pracy. Musimy być bardzo dobrze zorganizowani i charakteryzować się dużą samodyscypliną. Powinniśmy też charakteryzować się dużą otwartością na naukę- przyczyni się to do osiągania coraz lepszych wyników.
Zalety i wady telepracy
Zalety
Możemy wymienić dużo zalet, które wynikają z bycia telepracownikiem. Są to przede wszystkim:
- możliwość pracowania, kiedy jesteśmy w trudnej sytuacji, np. jesteśmy osobami niepełnosprawnymi, przewlekle chorymi, sprawujemy opiekę nad członkiem rodziny czy korzystamy z urlopu macierzyńskiego
- łatwiejsze pogodzenie obowiązków służbowych ze sprawami osobistymi i życiem rodzinnym
- elastyczne warunki i harmonogram pracy
- unikanie dojazdów do biura, przez co unikamy również tracenia czasu na stanie w korkach
- zmniejszenie konfliktów w pracy.
Wady
Wyróżniamy z całą pewnością parę wad. Są to m.in.:
- trudność w oddzieleniu pracy od domu
- samotność i osłabienie kontaktów osobistych ze współpracownikami
- możliwość awarii sprzętu, a co za tym idzie zator w komunikacji z pracodawcą