Zastanawiało Cię kiedyś jak poprowadzić działania reklamowe Twojej firmy, tak by cały proces zakończył się sukcesem? Social media, branding, case studies, czyli jak działa marketing w praktyce. Zapraszamy do lektury bloga.
Marketing mix, czyli jak oddziaływać na rynek
Zasady marketingu mix można sprowadzić do 4 x p (z angielskiego product, price, place, promotion)
- produkt – należy określić jasno, czemu ma on służyć, jakie zadanie spełniać
- cena – razem z polityką rabatową czy promocjami, ma odzwierciedlać jakość produktu, wartość dla nabywcy, ale też i jego markę
- miejsce – czyli dystrybucja i logistyka, czyli odpowiedź na pytanie, jak efektywnie dotrzeć do klienta
- promocja – wszelkie działania mające na celu wypromowanie danego produktu i dotarcie do jak największej liczby klientów
Za pomocą odpowiedniej mieszanki tych czterech narzędzi działania marketingowe mogą zadecydować sukcesie lub porażce, nie tylko strategii produktowej, ale i całego wizerunku przedsiębiorstwa w jakże konkurencyjnym otoczeniu zewnętrznym.
Marketing w praktyce – narzędzia
Social media
Największe marketingowe znaczenie przypisuje się obecnie social mediom. To przez nie dotrzeć można do największej listy klientów. Tam kształtowany jest wizerunek firmy oraz nawiązuje się większość interakcji z interesantami. Poprzez posty na profilu firmy na Facebooku czy Instagramie utrzymywana jest więź z otoczeniem zewnętrznym. Odpowiednio zaplanowana i zrealizowana promocja jakiegoś produktu odbywać się może niewielkim kosztem: jedynie poprzez inteligentne riposty, dowcipne wpisy, ciekawe zdjęcia czy konkursy.
Case studies
Działania marketingowe polegają nie tylko na panowaniu strategii promocji danego produktu, ale również nad refleksją i analizą jej wyników. Jeśli wszystko poszło zgodnie z planem – należy poznać powody sukcesu i czynniki, które o tym w największym stopniu zadecydowały. Jeśli zaś przedsięwzięcie zakończyło się fiaskiem – należy opracować konstruktywną konkluzję i wyciągnąć z niej wnioski na przyszłość.
Branding
Jest to budowanie świadomości marki i kreowanie jej pozytywnego wizerunku w otoczeniu zewnętrznym, jak i wewnętrznym. Nie tylko w środowisku pracowników i klientów, ale także wśród partnerów biznesowych, dostawców i konkurencji. Działania te polegają na promocji akcji pro publico bono, pomocy potrzebującym, dofinansowaniu kursów lub szkoleń dzieciom z biednych rodzin albo prezentów dla domów dziecka. Udział przedsiębiorstwa w takich akcjach powinien być nagłośniony, oczywiście w wyważony sposób, we wszelkich kanałach informacyjnych. A jego pamiątką może być np.certyfikat, czy pamiątkowe zdjęcie.
Marketing w praktyce decydować może o sukcesie sprzedaży danego produktu, ale nie tylko. Jest to narzędzie do budowania świadomości marki oraz oddziaływania na otoczenie zewnętrzne firmy i tym samym budowę jej przewagi konkurencyjnej.