Aby sprzedawać więcej, musimy poznać i zrozumieć swojego odbiorcę. Budowanie trwałych relacji to klucz sprawnego marketingu. By to osiągnąć trzeba używać odpowiednich narzędzi, tj. system CRM. Czym jest system CRM i jak może nam pomóc?
Czym jest system CRM?
CRM to skrót angielskiego Customer Relationship Management. Kiedy przetłumaczymy to pojęcie na język polski, odnajdziemy odpowiedź, czym właściwie jest i do czego służy wspomniane narzędzie, ponieważ CRM to „zarządzanie relacjami z klientem”.
Aby nasze działania były skuteczne, musimy zarówno korzystać z systemu, jak i sami skupiać się przede wszystkim na naszym kliencie. To od niego w dużej mierze zależy przecież przyszłość naszej firmy.
CRM jest więc nie tylko narzędziem, ale także strategią biznesową, w której potrzeby konsumentów zajmują najwyższą pozycję.
W systemie CRM przechowujemy dane swoich klientów – numery telefonu, e-maile itp., a także prowadzimy ewidencję kontaktów z nimi, od spotkań na żywo po korespondencję.
Z czego zbudowany jest CRM?
Aby dogłębnie zrozumieć, czym jest CRM, musimy przyjrzeć się temu co zawiera. Możemy tworzyć tu określone karty, w których zapisujemy stosowne dane. Tworzymy więc pewnego rodzaju bazę danych, w których znajdziemy potrzebne nam informacje o poszczególnych klientach.
Wyróżniamy najważniejsze obiekty:
- Konta:to to baza, która gromadzi podstawowe informacje o naszych klientach tj. nazwę firmy, adres, telefon, NIP, notatki, uwagi
- Potencjalni Klienci: tutaj gromadzimy wszystkich, którzy z dużą prawdopodobieństwem mogą stać się naszymi klientami w bliskiej przyszłości. Dane, które tutaj umieszczamy są podobne do znajdujących się w zakładce „Konto”.
- Działania: bardzo ważny obiekt. Tutaj zapisujemy wszystko co tworzy komunikację z kleintem spotkania, maile, telefony.
- Szanse sprzedaży: gromadzimy tu wszystkie czynności związane ze sprzedażą.
- Kontrakt: w tym miejscu znajdują się wszystkie umowy, które zawarliśmy z klientem.
- Materiały sprzedażowe: tutaj znajdują się wszystkie materiały, które towarzyszą procesowi sprzedaży np. prezentacje, ankiety, referencje.
- Konkurenci: tutaj umieszczamy informacje dotyczące poszczególnych konkurentów, które mówią nam o tym z kim i gdzie współpracują.
- Listy marketingowe: jest to zakładka, która odpowiada za wszelkie działania marketingowe.
Jak CRM może nam pomóc w biznesie?
- Po pierwsze, daje nam cenną bazę informacji o klientach. Gromadzi podstawowe i wiele dodatkowych informacji o poszczególnych klientach. Momentalnie możemy sprawdzić, kim jest dany klient, jak wygląda nasza współpraca z nim oraz jaką strategię sprzedażową stosujemy w jego wypadku.
- Pomaga nam też w komunikacji z klientem dzięki bazie maili i numerów telefonów.
- Wspiera nasze procesy sprzedaży, dając nam możliwość monitorowania wszelkich działań.
- Ułatwia sprawne zarządzanie oraz analizę informacji finansowych.
- A także pozwala na dobrą organizację pracy.